Infolinia:61 640 64 64
Pn-Pt: 9:00-17:00, Sb: 9:00-13:00

Air Jamaica - bilety lotnicze

Rok utworzenia 1968
Centrum lotnicze Norman Manley International Airport
Siedziba Kingston, Jamajka
Program frequent-flyer 7th Heaven
Flota Airbus A319-111, Airbus A320-214, Boeing 737-8Q8, Boeing 757-28A, Boeing 777-200ER
Firmowy slogan One Vision, One Caribbean, One Airline, (Jedna Wizja, Jedne Karaiby, Jedna Linia)
Typ linii linie regularne
Air Jamaica
Linie lotnicze Air Jamaica
Caribbean Airlines-Air Jamaica Transition Limited działające jako Air Jamaica to aktualnie narodowy przewoźnik Jamajki, zachowujący swój status, po tym jak w maju 2010 został wykupiony przez Caribbean Airlines. Główna siedziba firmy znajduje się w Kingston. Większość udziałów posiada rząd Republiki Trynidad i Tobago, a rząd Jamajki pozostaje partnerem mniejszościowym. Głownym węzłem lotniczym jest Norman Manley International Airport na Jamajce.

Linie powstały w październiku 1968 roku a pierwsze trasy łączyły Kingston i Montego Bay z Nowym Jorkiem i Miami. W tamtym czasie jamajski rząd posiadał główną część linii a partnerem mniejszościowym była Air Canada, wspierająca od strony technicznej, konserwacyjnej i logistycznej.

W latach 70-tych linie gwałtownie się rozwinęły. Dodano loty do Toronto i Montrealu w Kanadzie, na Luis Munoz Marín International Airport w Puerto Rico, do Filadelfii oraz wielu innych destynacji, szczególnie przez Karaiby. Usługi daleko dystansowe do Europy wprowadzono w 1974 roku. Air Jamaica korzystała wtedy głownie z maszyn Douglas DC-8, jednak już na przełomie dekad flotę rozbudowano o samoloty McDonnell Douglas DC-9 i Boeing 727, wtedy też rząd wykupił udziały posiadane przez Air Canada. W latach 80-tych rozwój nie był tak gwałtowny, wprowadzono jednak nowe trasy do Baltimore i Atlanty.

Lata 90-te to dalszy rozwój linii - przejęcie trasy Kingston-Nassau na Bahamy, z której zrezygnował British Airways, początek umowy code sharing z Delta Air Lines, a także uruchomienie tras do Sky Harbor International Airport w Phoenix, Frankfurtu, Londynu, Manchester, Santo Domingo oraz Fort Lauderdale.

W roku 1994 firma została częściowo sprywatyzowana, rząd zachował 25% udziałów a 5% było w rękach pracowników. Rozpoczęto zakup maszyn Airbus, takich jak Airbus A340, wprowadzono wyżywienie, program lojalnościowy 7th Heaven oraz magazyn dla podróżnych SkyWritings.

Finansowe straty w roku 2004 sprawiły, że rząd przejął linie z powrotem pod swoje skrzydła. Firma zatrudniała wtedy ponad 2,5 tysiąca osób, a ostatnim prywatnym właścicielem był Gordon Stewart, przewodniczący i twórca Sandals Resorts i Beaches Resorts.

Wcześniej jako narodowa linia lotnicza Jamajki, Air Jamaica oferowała regularne loty z Kingston i Montego Bay do 13 destynacji na Karaibach, w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Wykupienie przewoźnika przez Caribbean Airlines z Trynidadu i Tobago, spowodowało wprowadzenie 6-12 miesięcznego okresu przejściowego. Aktualni właściciele chcą pozostać przy nazwie Air Jamaica.

Wykupienie przez Caribbean Airlines daje im wyłączne prawo do używania nazwy Air Jamaica przez okres jednego roku, z możliwością corocznego przedłużania go. 14 stycznia 2011 roku marka Air Jamaica pojawiła się ponownie na porcie Norman Manley International Airport prezentując nową szatę graficzną. Samolot Boeing 737-800 częściowo zachował oryginalną grafikę, a wprowadzone zmiany mają na celu ujednolicenie z identyfikacją korporacyjną Caribbean Airlines. Każda maszyna oznaczona będzie naklejką z logo Caribbean Airlines w towarzystwie narodowych flag Jamajki i Trynidadu.