Infolinia:61 640 64 64
Pn-Pt: 9:00-17:00, Sb: 9:00-13:00

Air Tanzania - bilety lotnicze

Rok utworzenia 1977
Centrum lotnicze Julius Nyerere International Airport
Siedziba Dar es Salaam, Tanzania
Program frequent-flyer Oneworld
Flota Boeing 737-200, Bombardier Dash 8-300
Firmowy slogan Wings of Kilimanjaro (Skrzydła Kilimandżaro)
Typ linii linie regularne
Air Tanzania
Air Tanzania to linie lotnicze z Tanzanii z siedzibą główną w Dar es Salaam. Julius Nyerere International Airport w Dar es Salaam to główny port lotniczy linii. Aktualnie firma poszerza swoją ofertę wprowadzając nowe połączenia.

Air Tanzania Corporation powstała w marcu 1977 roku po rozpadzie East African Airways, które do tej pory obsługiwały region. Rozpoczęto lotami z Dar-es-Salaam przy użyciu Boeinga 737-200 i Fokkera F27. Ponadto przy lotach regionalnych korzystano z Twin Ottera i rozpoczęto loty z Kilimandżaro. W połowie lat 90-tych linie podnajęły Boeinga 767 od Ethiopian Airlines, jednak maszyna okazała się za duża w stosunku do potrzeb Air Tanzania. Usługi regionalne zredukowano w tym okresie i linie pozbyły się również Twin Ottera.

Oryginalnie linie w całości należały do rządu Tanzanii za pośrednictwem Air Tanzania Corporation (ATC). W lutym 2002 rząd rozpoczął proces prywatyzacji. Zamieszczono ogłoszenia w lokalnych, regionalnych i międzynarodowych mediach, które miały zachęcać potencjalnych kontrahentów. Międzynarodowa Organizacja Finansowa (IFC) była decydującym doradcą rządu w zakresie tej transakcji. Rząd zaakceptował transakcję zawierającą po pierwsze utworzenie nowej firmy Air Tanzania Company Limited (ATCL) przejmującej działalność i odpowiedzialność ATC, oraz po drugie utworzenie firmy Air Tanzania Holding Company (ATHCO), która przejąć miała nieruchomości i inne zobowiązania. Zainteresowanie ofertą wyraziło początkowo osiem firm, jednak jedynie cztery z nich wykazały należytą staranność - South African Airways (SAA), Kenya Airways, Comair i Nationwide. W ostatnim dniu oferty 19 września 2002 podpisały ją wyłącznie SAA, a pozostali kontrahenci wycofali się.

Jako partner strategiczny afrykańskie linie planowały stworzenie wschodnio-afrykańskiego węzła w Dar es Salaam tak aby powstał Złoty Trójkąt między południową, wschodnią I zachodnią Afryką. Plany dotyczyły również wymiany floty ATC na maszyny Boeing 737 i 767. Ponadto zamierzano uruchomić trasy regionalne na Bliski Wschód i na tereny zachodniej Afryki. Z kolei rząd miał odsprzedać 10% ze swoich 51% udziałów prywatnemu inwestorowi z Tanzanii, co prowadziłoby do mniej kontrolowanej działalności ATCL.

Nowe linie Air Tanzania Company Limited rozpoczęły działalność w marcu 2003 roku oferując bezpośrednie loty między Johannesburgiem i Dar Es Salaam, a także do Zanzibaru i Kilimandżaro.

Air Tanzania odnotowały straty prawie 7,3 milionów USD przez opodatkowaniem w pierwszym roku po prywatyzacji i częściowego posiadania przez SAA. Straty wynikały głównie z niezdolności do rozwoju sieci połączeń w tempie, jakie zakładano. Uruchomienie połączeń do Dubaju, Indii i Europy pozostało w sferze nadziei ponieważ flota nadal składała się tylko w Boeingów 737-200. Rozwój Dar Es Salaam pod kątem wschodnio-afrykańskiego węzła dla SAA również nie postępował tak szybko jak planowano.
W styczniu 2005 Air Tanzania zawiesiła jedno z kilku połączeń regionalnych z Dar es Salaam do Nairobi, w odpowiedzi na silną rywalizację Kenya Airways na tej trasie. Mimo wszystko linie podtrzymywały plany wprowadzenia w przeciągu roku lotów długodystansowych z Dar es Salaam do Dubaju, Londynu, Mumbaju oraz Muscatu.

We wrześniu 2006 rząd Tanzanii odkupił z powrotem 49% udziałów ATCL za milion USD, przez co oficjalnie zakończył partnerstwo z South African Airways. Przedsięwzięcie upadło z uwagi na różnice interesów partnerów. Linie ponownie uruchomiono dokładnie rok później pod nową marką łączącą ich nazwę, Mount Kilimanjaro oraz międzynarodowe połączenia. Nowe logo przedstawia wizerunek okazałej żyrafy - narodowej ikony Tanzanii, która zastąpiła symbol flagi SAA. Przekształcona Air Tanzania odbyła inauguracyjny lot w październiku 2007 z Dar es Salaam do Mwanza przez Kilimandżaro

W połowie 2010 roku okazało się, że przewoźnik sprzedał 60 tysięcy biletów, co stawia go na trzecim miejscu w Tanzanii, zaraz za Precision Air i Coastal Aviation.

Air Tanzania do tej pory obsługiwała loty krajowe do Bukoba, Dodoma, Kigoma, Kilimandżaro, Mafia, Mtwara, Mwanza, Shinyanga, Songea, Tabora oraz Zanzibaru. Loty regionalne pozostały w planach. Poza tym linie współpracują na zasadzie codeshare z Air Uganda i Air Zimbabwe.