SriLankan Airlines - bilety lotnicze

Rok utworzenia 1979 (Air Lanka), 1998 (SriLankan Airlines)
Centrum lotnicze Bandaranaike International Airport (Kolombo)
Siedziba Bandaranaike International Airport, Katunayake, Sri Lanka
Program frequent-flyer FlySmiLes
Flota Airbus A320-200, Airbus A330-200, Airbus A340-300, DHC-6 Twin Otter
Firmowy slogan Youre Our World (Jesteś Naszym Światem)
Typ linii linie regularne
SriLankan Airlines
SriLankan Airlines Limited (wcześniej znane jako Air Lanka) to flagowy przewoźnik Sri Lanki. Linie operują lotami do miejscowości w Azji i Europie z głównego węzła Bandaranaike International Airport w Kolombo. Hasło firmowe linii brzmi Youre Our World (Jesteś naszym światem), a logo firmy przedstawia stylizowanego pawia. Siedziba główna firmy to Airline Centre, znajdujące się przy porcie Bandaranaike International Airport w Katunayake. Pod koniec 2010 roku linie zaprezentowały nową stronę internetową.

Air Lanka zostały utworzone przez rząd Sri lanki w lipcu 1979 roku, rok po zamknięciu Air Ceylon. Początkowo przewoźnik korzystał z floty dwóch Boeingów 707, wypożyczonych od Singapore Airlines. W latach 80-tych zwiększyła się siatka oferowanych połączeń i powiększono również flotę. Do roku 1990 Air Lanka obsługiwały 26 miejscowości, a dwa lata później zakupiono pierwszego Airbusa A320. Wkrótce państwowy przewoźnik został częściowo sprywatyzowany przez Emirates Group, na bazie 10-letniej umowy o współpracy strategicznej podpisanej przez rządy Sri Lanki i Emiratów Arabskich. Umowa dawała także prawo do wyłączności przy naziemnej obsłudze oraz cateringu na lotnisku w Kolombo. Emirates Group wykupiły 40% udziałów w Air Lanka, wartych 70 milionów USD, z zamiarem odnowienia wizerunku i floty linii. Rząd zachował pakiet większościowy, jednak dał nabywcom pełnię władzy przy decyzjach dotyczących inwestycji i zarządzania. W roku 1998 zrezygnowano z marki Air Lanka wprowadzając nazwę SriLankan Airlines.

SriLankan Airlines musiały stawić czoła problemom środowiskowym i aktom terrorystycznym. Wymienić należy wybuch epidemii SARS, trzęsienie ziemi na Oceanie Indyjskim w 2004 roku, Wojnę Domową na Sri Lance oraz ataki terrorystyczne na lotnisko Kolombo-Bandaranaike, podczas których zniszczeniu uległo sześć samolotów, spisując na straty połowę firmowej floty. SriLankan Airlines podjęły wtedy decyzję o umiejscowieniu głównego węzła w Kolombo oraz koncentracji na połączeniach regionalnych w obszarze Indii i Bliskiego Wschodu.

Uniformy obsługi pokładowej pozostawały niezmienne od czasów Air Lanka, aż do lutego 2010 roku, kiedy to wprowadzono nowe stroje. Pierwszym portem docelowym w ramach planu ekspansji linii był Szanghaj włączony do rozkładu w czerwcu 2010 roku. Planowo w styczniu 2011 roku uruchomione będzie połączenie z Guangzhou, również w Chinach. Ponadto plany dotyczą połączeń bezpośrednich do Toronto w Kanadzie z przystankiem w Londynie.

Emirates Group odsprzedały swoje 43,63% udziałów linii rządowi Sri Lanki w 2010 roku, w wyniku czego obie firmy nie są już ze sobą związane. SriLankan Airlines nie należą do żadnego aliansu lotniczego.