Finnair

FINNAIR PRZECIW WSPARCIU PUBLICZNEMU DLA LINII LOTNICZYCH
W kwietniu z powodu zamknięcia przestrzeni powietrznej na skutek chmury pyłu wulkanicznego z Islandii linie Finnair były zmuszone do odwołania ponad 1700 lotów, komplikując plany podróży ponad 140 tysiącom pasażerów. W wyniku wstrzymania ruchu lotniczego oraz procesu jego wznowienia spółka poniesie stratę około 20 milionów EUR.

Mimo to Finnair sprzeciwia się rekompensacie strat liniom lotniczym w postaci zatwierdzonych przez komisję dopłat z Unii Europejskiej.

„Przedsiębiorstwa o gorszej kondycji ekonomicznej stanowczo domagają się pomocy. Masowe dopłaty wypaczyłyby konkurencję, ponieważ istniałoby ogromne ryzyko wykorzystywania tego systemu przez linie lotnicze do otrzymywania wsparcia w szerszym zakresie. Już teraz możemy obserwować udzielanie wsparcia, które narusza zasady pomocy publicznej w Unii Europejskiej” – mówi Mika Vehviläinen, CEO linii lotniczych Finnair.

Zgodnie z regulacjami Unii Europejskiej dotyczącymi usług lotniczych, w celu utrzymania swoich koncesji linie lotnicze muszą w każdym czasie móc wypełnić swoje rzeczywiste oraz potencjalne zobowiązania finansowe dotyczące następnego 12-miesięcznego okresu.

„Zakładamy, że władze niezwłocznie sprawdzą, czy przedsiębiorstwa domagające się wsparcia spełniają warunki swoich koncesji. Wstrzymanie działania na okres tygodnia nie powinno zagrozić wypłacalności przedsiębiorstwa, które spełnia unijne wymogi” – dodaje Vehviläinen.

„Komisja Europejska wysunęła w stosunku do linii lotniczych wygórowane żądania dotyczące obszarów, za które w rzeczywistości powinny odpowiadać państwa członkowskie, a jednocześnie niedostatecznie monitoruje wypełnianie zobowiązań związanych z posiadaniem koncesji oraz obecnie jest skłonna udzielić dopłat liniom, które mogą nie spełniać wszystkich wymogów. W przypadku podobnych sytuacji w przyszłości powinny istnieć odpowiednie przejrzyste wytyczne zarówno w odniesieniu do klientów, jak i linii lotniczych” – stwierdza Vehviläinen.

Aktualności Finnair: 2010-05-04