El Al - bilety lotnicze

El Al - promocje
TEL AVIV
z: WARSZAWA
666 zł
już od
zobacz
Rok utworzenia 1948
Centrum lotnicze Tel Aviv - Ben Gurion
Siedziba Tel Aviv - Ben Gurion
Program frequent-flyer Matmid
Flota Boeing 737-700, Boeing 737-800, Boeing 737-900ER , Boeing 747-400, Boeing 757-200, Boeing 767-200ER, Boeing 767-300ER, Boeing 777-200ER, Boeing 747-200F, Boeing 747-400F
Typ linii linie regularne
El Al
Linie lotnicze El Al
El Al to izraelski narodowy przewoźnik powstały w 1948 roku jako Israel National Aviation Company by później zostać przemianowanym na EL AL Israel Airlines. Jego hebrajska nazwa 'El Al' w wolnym tłumaczeniu oznacza "do nieba". Historia rejsów El Al zaczęła się od inauguracyjnego lotu we wrześniu 1948 roku, kiedy to na pokładzie przemalowanego
i dostosowanego do podróży dalekiego zasięgu wojskowego C-54 odbył podróż z Genewy do Izraela jego ówczesny prezydent Chaim Weizmann. Prezydent uczestniczyl wówczas w konferencji w Szwajcarii, gdy na Izrael nałożono embargo uniemożliwiające Weizmannowi i członkom rządu powrót rządową maszyną do kraju. Wojskowy samolot miał więc posłużyć za transport cywilny. Na potrzeby tego lotu maszynę przemalowano i dodano zbiorniki paliwa co umożliwiło rejs bez międzylądowań. Po zakończeniu tej "operacji", samolot powrócił do Sił Powietrznych Izraela.

Oficjalne zarejestrowanie El Al miało miejsce w listopadzie 1948 roku, a pierwsze rejsy odbyły się w 1949 roku, po nabyciu dwóch samolotów pasażerskich typu DC-4. Macierzystą bazą El Al jest port lotniczy Ben Gurion International Airport w Lod, niedaleko Tel Avivu, a lotnisko nazwano na cześć pierwszego premiera Izraela - Dawida Bena Guriona. El Al nie jest zrzeszone w żadnym aliansie ale ma podpisane umowy codeshare z takimi przewożnikami jak na przykład: LOT, American Airlines, Iberia Airlines, Aerosvit Airlines, Brussels Airlines, Austrian Airlines, Swiss Intl Air Ways, South African Airways, Thai Airways intl, Tandem Aero, Bulgaria Air.


Jako narodowy przewoźnik Izraela, El Al niejednokrotnie uczestniczył w tajnych operacjach transportowania Żydów zamieszka- łych kraje, w których byli prześladowani. Do takich akcji można zaliczyć operację "Zaczarowany Dywan"na terenie Jemenu i Adenu, ewakuację tysięcy Żydów z Iraku pod nazwą operacja Ezdrasz i Nehemiasz oraz chyba najbardziej spektakularną militarną akcję pod nazwą "Operacja Salomon" z 1991 roku, kiedy to w ciągu 36 godzin, na pokładzie 34 maszyn należących do El Al przewieziono 14 500 etiopskich Żydów z zagrożonych obszarów. W czasie tej akcji padł rekord pod względem największej liczby osób przewiezionych jednym samolotem, gdzie na pokładzie B-747 zmieściło się około 1100 osób przy planowanych 760 pasażerach.


Od czasu zaistnienia, El Al skutecznie zwięszał liczbę połączeń i kierunków. W 1961 roku odbył swój pierwszy przelot bez międzylądowań na trasie Nowy Jork - Tel Aviv Boeingiem 707. Swego czasu był to rekordowo najdłuższy lot osiągający 5,760 mili w 9 godzin i 33 minuty. Kolejny rekord padł w 1988 roku na trasie Los Angeles - Tel Aviv, na dystansie 7000 mili w 13 godzin i 41 minut. W 1980 roku El Al odbyły swój pierwszy lot do Kairu, a w 1990 roku miał miejsce historyczny rejs do Moskwy. Obecnie linie te operują na 45 kierunkach w 26 krajach. Europejskimi destynacjami El Al są: Austria (Wiedeń), Belgia (Bruksela), Białoruś (Mińsk), Bułgaria (Sofia), Czechy (Praga), Francja (Marsylia, Paryż), Grecja (Ateny), Hiszpania (Barcelona, Madryt), Holandia (Amsterdam), Mołdawia, (Kiszyniów)Niemcy (Berlin, Frankfurt, Monachium), Polska (Warszawa, Kraków),Rosja (Moskwa, Sankt Petersburg), Rumunia (Bukareszt), Szwajcaria (Genewa, Zurych), Ukraina (Dniepropietrowsk, Kijów, Odessa, Symferopol), Węgry (Budapeszt), Wielka Brytania (Londyn) oraz Włochy (Rzym, Mediolan).