Aerolineas Argentinas - bilety lotnicze
Rok utworzenia | 1949 |
Centrum lotnicze | Aeroparque Jorge Newbery, Ministro Pistarini International Airport |
Siedziba | Buenos Aires, Argentyna |
Program frequent-flyer | Aerolíneas Plus |
Alianse | SkyTeam (2012) |
Flota | Airbus A340-211, Airbus A340-300, Boeing 737-500, Boeing 737-700, Boeing 747-475, McDonnell Douglas MD-83, McDonnell Douglas MD-88 |
Firmowy slogan | Alta en el cielo (Do góry, wysoko na niebie) |
Typ linii | linie regularne |
Aerolineas Argentinas
Aerolineas Argentinas (po hiszpańsku: Argentine Airlines), wcześniej Aerolíneas Argentinas S.A., to największe linie lotnicze Argentyny będące jednocześnie flagowym przewoźnikiem kraju. Większość udziałów linii należy do Rządu Argentyny. Siedziba firmy znajduje się w wieżowcu Torre Bouchard, usytuowanym w dzielnicy San Nicolás miasta Buenos Aires.
Początków tych linii lotniczych, można doszukiwać się w roku 1929, kiedy to usługi rozpoczął przewoźnik Aeroposta Argentina. Argentyński rząd, mając na uwadze geograficzną rozległość kraju oraz potrzebę szybkiego transportu z obszarów wiejskich do większych miast, utworzył linie lotnicze przeznaczone do lotów pasażerskich oraz pocztowych. Pierwszymi obsługiwanymi miejscowościami były Mendoza i Posadas. Wśród pierwszych pilotów znaleźli się Francuzi Jean Mermoz oraz Antoine de Saint-Exupéry.
Z czasem na terenie kraju powstały inne linie lotnicze, które zgodnie z zaleceniami rządu były mieszanymi spółkami akcyjnymi, w których udziałowcem był również sam rząd. W maju 1949 wszyscy ci przewoźnicy zostali poddani fuzji i tak oto powstała Aerolíneas Argentinas. Argentyna nie dysponowała wtedy odpowiednimi lotniskami, w związku z czym wybudowano Ministro Pistarini Airport. Generał Juan Pistarini, od którego pochodzi nazwa portu, zaprojektował go oraz zarządzał jego budową. Postaciami kluczowymi dla rozwoju linii byli Alfonso Aliaga García, oraz Dirk Wessel Van Layden, który był pilotem we francuskich liniach Aéropostale (nie mylić z Aeroposta) i miał ogromny wpływ na podnoszenie standardów latania.
Aerolíneas Argentinas Cargo, krajowe linie Austral Líneas Aéreas, serwisujący rampy Aerohandling, oddział cargo JetPaq S.A., oraz operator turystyczny Optar S.A. - wszystkie znajdują się na liście filii Aerolíneas Argentinas. Pomimo wspólnej struktury operacyjnej, Aerolíneas Argentinas operuje pod kodem AR w IATA oraz kodem ARG w ICAO, podczas gdy AU i AUT, są odpowiednio przypisane działaniom Austral Líneas Aéreas.
Linie oraz ich oddziały korzystają z dwóch węzłów, z których oba znajdują się w Buenos Aires. Loty krajowe i regionalne skupiają się na lotnisku Aeroparque Jorge Newbery, natomiast Ministro Pistarini International Airport jest przeważnie używane do usług międzynarodowych, choć loty regionalne i krajowe zdarzają się tu również. Firma zapewnia darmowy transport dla pasażerów, których trasa lotu wymaga zmiany portu.
W roku 1989 rząd zgodził się na prywatyzację linii, jednak już pod koniec lat 90-tych sprywatyzowany przewoźnik był bliski bankructwa - w roku 1999 odnotowano straty szacowane na 240 milionów USD. Ostatecznie w połowie 2008 roku, rząd Argentyny wykupił za nieujawnioną kwotę 99,4% udziałów, pozostawiając 0,6% w rękach pracowników linii.
W czerwcu 2010 Aerolíneas Argentinas zmieniły swój wizerunek, aby nadać liniom bardziej nowoczesny wygląd. Nowe logo jest połączeniem kolorów flagi argentyńskiej z szarym. Filialne linie Austral, również wykorzystują te nowe barwy.
W pięciogwiazdkowym rankingu Skytrax, usługi przewoźnika oceniono na trzy. Aktualnie linie nie uczestniczą w żadnym aliansie, choć przypuszczalnie dołączą do SkyTeam w 2012 roku. Będą wtedy jedynym członkiem aliansu z Ameryki Południowej.
Początków tych linii lotniczych, można doszukiwać się w roku 1929, kiedy to usługi rozpoczął przewoźnik Aeroposta Argentina. Argentyński rząd, mając na uwadze geograficzną rozległość kraju oraz potrzebę szybkiego transportu z obszarów wiejskich do większych miast, utworzył linie lotnicze przeznaczone do lotów pasażerskich oraz pocztowych. Pierwszymi obsługiwanymi miejscowościami były Mendoza i Posadas. Wśród pierwszych pilotów znaleźli się Francuzi Jean Mermoz oraz Antoine de Saint-Exupéry.
Z czasem na terenie kraju powstały inne linie lotnicze, które zgodnie z zaleceniami rządu były mieszanymi spółkami akcyjnymi, w których udziałowcem był również sam rząd. W maju 1949 wszyscy ci przewoźnicy zostali poddani fuzji i tak oto powstała Aerolíneas Argentinas. Argentyna nie dysponowała wtedy odpowiednimi lotniskami, w związku z czym wybudowano Ministro Pistarini Airport. Generał Juan Pistarini, od którego pochodzi nazwa portu, zaprojektował go oraz zarządzał jego budową. Postaciami kluczowymi dla rozwoju linii byli Alfonso Aliaga García, oraz Dirk Wessel Van Layden, który był pilotem we francuskich liniach Aéropostale (nie mylić z Aeroposta) i miał ogromny wpływ na podnoszenie standardów latania.
Aerolíneas Argentinas Cargo, krajowe linie Austral Líneas Aéreas, serwisujący rampy Aerohandling, oddział cargo JetPaq S.A., oraz operator turystyczny Optar S.A. - wszystkie znajdują się na liście filii Aerolíneas Argentinas. Pomimo wspólnej struktury operacyjnej, Aerolíneas Argentinas operuje pod kodem AR w IATA oraz kodem ARG w ICAO, podczas gdy AU i AUT, są odpowiednio przypisane działaniom Austral Líneas Aéreas.
Linie oraz ich oddziały korzystają z dwóch węzłów, z których oba znajdują się w Buenos Aires. Loty krajowe i regionalne skupiają się na lotnisku Aeroparque Jorge Newbery, natomiast Ministro Pistarini International Airport jest przeważnie używane do usług międzynarodowych, choć loty regionalne i krajowe zdarzają się tu również. Firma zapewnia darmowy transport dla pasażerów, których trasa lotu wymaga zmiany portu.
W roku 1989 rząd zgodził się na prywatyzację linii, jednak już pod koniec lat 90-tych sprywatyzowany przewoźnik był bliski bankructwa - w roku 1999 odnotowano straty szacowane na 240 milionów USD. Ostatecznie w połowie 2008 roku, rząd Argentyny wykupił za nieujawnioną kwotę 99,4% udziałów, pozostawiając 0,6% w rękach pracowników linii.
W czerwcu 2010 Aerolíneas Argentinas zmieniły swój wizerunek, aby nadać liniom bardziej nowoczesny wygląd. Nowe logo jest połączeniem kolorów flagi argentyńskiej z szarym. Filialne linie Austral, również wykorzystują te nowe barwy.
W pięciogwiazdkowym rankingu Skytrax, usługi przewoźnika oceniono na trzy. Aktualnie linie nie uczestniczą w żadnym aliansie, choć przypuszczalnie dołączą do SkyTeam w 2012 roku. Będą wtedy jedynym członkiem aliansu z Ameryki Południowej.