Albanian Airlines - bilety lotnicze
Rok utworzenia | 1991 (Arberia Airlines), 1992 (Albanian Airlines) |
Centrum lotnicze | Tirana International Airport Nene Tereza |
Siedziba | Tirana, Albania |
Flota | BAe 146-100, BAe 146-200, BAe 146-300 |
Firmowy slogan | The Spirit of Albania (Dusza Albanii) |
Typ linii | linie regularne |
Albanian Airlines
Albanian Airlines MAK Sh. p.k. (działające jako Albanian Airlines) to linie lotnicze z siedzibą w albańskiej stolicy, Tiranie. Operują regularnymi rejsami międzynarodowymi. Główną bazą lotniczą jest Tirana International Airport Nënë Tereza.
Linie powstały w maju 1991 roku pod nazwą Arberia Airlines i były wtedy prywatną linią polityków w komunistycznej Albanii. Rok później zmieniono nazwę na Albania Airlines a działalność publiczną rozpoczęto w czerwcu 1995 roku. Linie działały jako spółka państwowego Albtransport oraz Tyrolean Airways z Austrii, korzystając z pojedynczej maszyny De Havilland Canada Dash 8-102. Samolot obsługiwany był przez kanadyjskich pilotów i mechaników z austriackimi licencjami. Tyrolean Airways zrezygnowały ze współpracy w 1997 roku, biorąc z powrotem samolot. Albanian Airlines zostały poddane prywatyzacji jeszcze w tym samym roku i sprzedane firmie M.A. Kharafi & Sons Group z Kuwejtu. W rezultacie przeszły restrukturyzację i działały w oparciu o maszynę Airbus A320 - 231, wypożyczoną egipskiej Shorouk Air. Do roku 2001 flota powiększyła się o cztery Tupolev Tu-134 obsługujące regularne loty z Tirany do Bolonii, Frankfurtu, Istambułu, Prisztiny, Rzymu i Zurychu. W czerwcu 2001 Albanian Airlines rozpoczęły wymianę floty na BAe 146. Dzięki temu linie rozwinęły siatkę połączeń i mogły zaistnieć na strategicznych rynkach Belgii i Niemiec.
W roku 2008 linie zostały całkowicie wykupione przez Advanced Construction Group z Albanii. Rok później 93% linii sprzedano Turkish Evsen Group z Azerbejdżanu z pozostałymi 7% nadal w rękach Advanced Construction Group. Pociągnęło to za sobą zmianę logo, poszerzenie siatki połączeń oraz rozbudowę floty. W roku 2009 przewoźnik wypożyczył dwa Boeingi 737 i jednego 757 od Air Slovakia. W planach były loty do Paryża, Amsterdamu, Milanu, Rzymu, Aten, Pekinu a także Stanów Zjednoczonych. Z uwagi na problemy finansowe i wycofanie samolotów przez Air Slovakia, nie wszystkie z nich udało się zrealizować.
Porty obsługiwane przez Albania Airlines znajdują się w Albanii (Tirana - Tirana International Airport Nënë Tereza), Niemczech (Frankfurt - Frankfurt Airport), Włoszech (Bolonia - Guglielmo Marconi Airport, Pisa - Galileo Galilei Airport, Turyn - Turin Caselle Airport), Serbii (Belgrad - Belgrade Nikola Tesla Airport), Turcji (Istambuł - Atatürk International Airport) oraz Wielkiej Brytanii (Londyn - London Stansted Airport).
Linie powstały w maju 1991 roku pod nazwą Arberia Airlines i były wtedy prywatną linią polityków w komunistycznej Albanii. Rok później zmieniono nazwę na Albania Airlines a działalność publiczną rozpoczęto w czerwcu 1995 roku. Linie działały jako spółka państwowego Albtransport oraz Tyrolean Airways z Austrii, korzystając z pojedynczej maszyny De Havilland Canada Dash 8-102. Samolot obsługiwany był przez kanadyjskich pilotów i mechaników z austriackimi licencjami. Tyrolean Airways zrezygnowały ze współpracy w 1997 roku, biorąc z powrotem samolot. Albanian Airlines zostały poddane prywatyzacji jeszcze w tym samym roku i sprzedane firmie M.A. Kharafi & Sons Group z Kuwejtu. W rezultacie przeszły restrukturyzację i działały w oparciu o maszynę Airbus A320 - 231, wypożyczoną egipskiej Shorouk Air. Do roku 2001 flota powiększyła się o cztery Tupolev Tu-134 obsługujące regularne loty z Tirany do Bolonii, Frankfurtu, Istambułu, Prisztiny, Rzymu i Zurychu. W czerwcu 2001 Albanian Airlines rozpoczęły wymianę floty na BAe 146. Dzięki temu linie rozwinęły siatkę połączeń i mogły zaistnieć na strategicznych rynkach Belgii i Niemiec.
W roku 2008 linie zostały całkowicie wykupione przez Advanced Construction Group z Albanii. Rok później 93% linii sprzedano Turkish Evsen Group z Azerbejdżanu z pozostałymi 7% nadal w rękach Advanced Construction Group. Pociągnęło to za sobą zmianę logo, poszerzenie siatki połączeń oraz rozbudowę floty. W roku 2009 przewoźnik wypożyczył dwa Boeingi 737 i jednego 757 od Air Slovakia. W planach były loty do Paryża, Amsterdamu, Milanu, Rzymu, Aten, Pekinu a także Stanów Zjednoczonych. Z uwagi na problemy finansowe i wycofanie samolotów przez Air Slovakia, nie wszystkie z nich udało się zrealizować.
Porty obsługiwane przez Albania Airlines znajdują się w Albanii (Tirana - Tirana International Airport Nënë Tereza), Niemczech (Frankfurt - Frankfurt Airport), Włoszech (Bolonia - Guglielmo Marconi Airport, Pisa - Galileo Galilei Airport, Turyn - Turin Caselle Airport), Serbii (Belgrad - Belgrade Nikola Tesla Airport), Turcji (Istambuł - Atatürk International Airport) oraz Wielkiej Brytanii (Londyn - London Stansted Airport).