Arkia Israel Airlines - bilety lotnicze
Rok utworzenia | 1949 (Israel Inland Airlines) |
Centrum lotnicze | Ben Gurion International Airport, Eilat Airport, Ovda International Airport, Sde Dov Airport |
Siedziba | Dov Airport, Tel Awiw, Izrael |
Program frequent-flyer | Amit Arkia |
Flota | ATR 72-500, Boeing 757-300, Boeing 787-9, Embraer E-195LR |
Typ linii | linie regularne |
Arkia Israel Airlines
Arkia Israel Airlines, przeważnie określane jako Arkia to linie lotnicze z siedzibą przy lotnisku Dov Airport w izraelskim Tel Awiwie. To drugie największe linie Izraela oferujące regularne loty krajowe i międzynarodowe, a także czarterowe do krajów Europy zachodniej i nad Morzem Śródziemnym. Ponadto przewoźnik operuje znaczącą ilością połączeń z portów Tel Aviv - Sde Dov Airport, Ejlat, oraz Ovda International Airport.
Linie lotnicze powstały w 1949 roku jako Israel Inland Airlines, kiedy pojawiła się potrzeba utworzenia połączeń lokalnych między Tel Awiwem a innymi izraelskimi regionami, w szczególności z Ejlatem - ważnym miastem portowym nad Zatoką Akaba w regionie Morza Czerwonego. Loty rozpoczęto w roku 1950 przy wykorzystaniu maszyn De Havilland DH.89 i Douglas DC-3m łącząc główne miasta na terenie kraju od Rosh Pina na północy do portu Ejlat na południu. Linie były wtedy współwłasnością El Al (50%) i federacji związkowej Histadrut. W pierwszym roku działalności z usług Israel Inland Airlines skorzystało ponad 13 tysięcy pasażerów. W latach 50-tych linie przybierały na sile wzmacniając flotę o większe DC-3 i oferując dwa loty dziennie na trasie Tel Awiw - Ejlat. Dzięki temu, ilość obsługiwanych pasażerów przekraczała 70 tysięcy rocznie. Wraz z rozwojem portu Ejlat rozwijały się również linie, do których floty dołączyły samoloty Handley Page Dart Herald series 200 turboprop. Pozwoliło to na poszerzenie oferty o połączenia z Jeruzalem, Sharm-el-Sheikh, czy Santa Catering. W latach 60-tych przewoźnik wykupił połowę udziałów Kanaf Airlines and Aviation Services i utworzył filie Kanaf Arkia Airline and Aviation Services. Zaowocowało to ofertą regularnych lotów na terenie Izraela - od Rosh Pina na północy kraju, do Ofira na południu. W roku 1980 Kanaf Arkia wykupiły pozostałą część Arkia i firmy poddano fuzji. Nowa linia lotnicza rozwijała się bardzo szybko w zakresie lotów międzynarodowych, czarterowych oraz obsługi naziemnej. Linie są aktualnie własnością Kanaf-Arkia Airlines (75%) oraz pracowników.
W lutym 2007 Izraelskie Ministerstwo Turystyki wręczyło liniom Arkia licencję na loty do Larnaca na Cyprze, oraz do Dublina w Irlandii. Dwa lata później uruchomiono trasę do Paryża. Arkia Israel Airlines oferuje loty do 17 miejsc w 13 krajach - 3 porty krajowe i 14 międzynarodowych. W Europie samoloty tych linii docierają do portów w Austrii, Bułgarii, Chorwacji, Danii, Francji, Gruzji, Niemiec, Grecji, Irlandii, Włoch, Holandii, Rosji, Hiszpanii, Szwecji oraz Ukrainy. Obsługiwane przez nie lotniska azjatyckie znaleźć można na Cyprze, w Jordanii oraz Izraelu.
Linie lotnicze powstały w 1949 roku jako Israel Inland Airlines, kiedy pojawiła się potrzeba utworzenia połączeń lokalnych między Tel Awiwem a innymi izraelskimi regionami, w szczególności z Ejlatem - ważnym miastem portowym nad Zatoką Akaba w regionie Morza Czerwonego. Loty rozpoczęto w roku 1950 przy wykorzystaniu maszyn De Havilland DH.89 i Douglas DC-3m łącząc główne miasta na terenie kraju od Rosh Pina na północy do portu Ejlat na południu. Linie były wtedy współwłasnością El Al (50%) i federacji związkowej Histadrut. W pierwszym roku działalności z usług Israel Inland Airlines skorzystało ponad 13 tysięcy pasażerów. W latach 50-tych linie przybierały na sile wzmacniając flotę o większe DC-3 i oferując dwa loty dziennie na trasie Tel Awiw - Ejlat. Dzięki temu, ilość obsługiwanych pasażerów przekraczała 70 tysięcy rocznie. Wraz z rozwojem portu Ejlat rozwijały się również linie, do których floty dołączyły samoloty Handley Page Dart Herald series 200 turboprop. Pozwoliło to na poszerzenie oferty o połączenia z Jeruzalem, Sharm-el-Sheikh, czy Santa Catering. W latach 60-tych przewoźnik wykupił połowę udziałów Kanaf Airlines and Aviation Services i utworzył filie Kanaf Arkia Airline and Aviation Services. Zaowocowało to ofertą regularnych lotów na terenie Izraela - od Rosh Pina na północy kraju, do Ofira na południu. W roku 1980 Kanaf Arkia wykupiły pozostałą część Arkia i firmy poddano fuzji. Nowa linia lotnicza rozwijała się bardzo szybko w zakresie lotów międzynarodowych, czarterowych oraz obsługi naziemnej. Linie są aktualnie własnością Kanaf-Arkia Airlines (75%) oraz pracowników.
W lutym 2007 Izraelskie Ministerstwo Turystyki wręczyło liniom Arkia licencję na loty do Larnaca na Cyprze, oraz do Dublina w Irlandii. Dwa lata później uruchomiono trasę do Paryża. Arkia Israel Airlines oferuje loty do 17 miejsc w 13 krajach - 3 porty krajowe i 14 międzynarodowych. W Europie samoloty tych linii docierają do portów w Austrii, Bułgarii, Chorwacji, Danii, Francji, Gruzji, Niemiec, Grecji, Irlandii, Włoch, Holandii, Rosji, Hiszpanii, Szwecji oraz Ukrainy. Obsługiwane przez nie lotniska azjatyckie znaleźć można na Cyprze, w Jordanii oraz Izraelu.