Azerbaijan Airlines - bilety lotnicze
Rok utworzenia | 1992 |
Centrum lotnicze | Heydar Aliyev International Airport |
Siedziba | Baku, Azerbejdżan |
Program frequent-flyer | AZAL Miles |
Flota | Airbus A319CJ, Airbus A319-111, Airbus A320-211, Airbus A320-214, ATR 42-500, ATR 72-500, Boeing 757-200, Boeing 767-300ER, Boeing 767-300F, Boeing 787-8, Tupolev Tu-154M |
Typ linii | linie regularne |
Azerbaijan Airlines
Azerbaijan Airlines (AZAL, po azersku: Azerbaycan Hava Yollarn) to narodowy flagowy przewoźnik Azerbejdżanu z bazą główną przy Heydar Aliyev International Airport w Baku. Linie są członkiem IATA i operują pasażerskimi lotami regularnymi oraz usługami cargo.
W październiku 1910 roku po raz pierwszy nad Baku przeleciał samolot. Dziecinnie niezdarny i niestabilny francuski dwupłatowiec Farman BN.4 pilotowany przez Sergeya Utochkina wykonał kilka okrążeń nad pełnymi respektu obserwatorami i wylądował w otoczeniu gromkich oklasków. Po zaledwie 13 latach od tego wydarzenia lotnictwo azerskie nabyło oficjalne prawa w regionie - kaukaska spółka akcyjna lotnictwa cywilnego ZAKAVIA, powstała w 1923 roku.
W roku 1990 Azerbejdżan ogłosił zamiar utworzenia własnych linii lotniczych, niezależnych od Aeroflotu, molocha zawiadującego przemysłem lotniczym w republikach sowieckich. Azerbaijan Airlines (AZAL) oficjalnie powstały 17 sierpnia 1992 roku. Pierwszym prezesem był Vagif Sadykhly. Utworzone z regionalnego oddziału Aeroflotu linie szybko rozpostarły skrzydła na świat poza Związek Radziecki, będący jedynym obszarem działań Aeroflotu. Regularne połączenie Baku - Stambuł utworzono jeszcze w styczniu 1991 roku we współpracy z Turkish Airlines i utworzono przedsiębiorstwo cargo Aviasharg wspólnie ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi.
AZAL odziedziczył potężną flotę po Aeroflocie, zawierającą ponad 20 sowieckich maszyn Tupolev, kilka innych samolotów pasażerskich oraz transportowych, 90 samolotów lekkich oraz 50 helikopterów. Linie były silnie związane z Grupą Leasingu Lotniczego (ALG), amerykańskim najmodawcą trzech Boeingów 727. W ramach współpracy AZAL wspólnie z ALG udostępnił transatlantycką usługę czarterów cargo Buffalo Airways, a przy okazji personel azerskich linii nabywał w amerykańskim Dallas doświadczenia zgodnego z zachodnimi standardami.
W połowie lat 90-tych Azerbejdżan wypracował transakcję nabycia samolotów Boeing (737, 757, 767, 777) w zamian za oszczędności na paliwie, wygenerowane w porównaniu z jego zużyciem przez stare Tupolevy. Poza tym AZAL dysponował dziesięcioma mniejszymi Yakovlev Yak-40 tri-jet, masywnym frachtowcem Ilyushin Il-76 oraz kilkoma Antonovami turboprops. W tym okresie uruchomiono również trasę do Dubaju, która obok Stambułu stanowiła główne źródło zachodnich dóbr. Niebawem pojawiły się połączenia do Tehranu, Tel Awiwu, Moskwy, Saint Petersburga, Londynu, oraz Chin. Pod koniec lat 90-tych zawieszono usługi do kilku miejscowości Wspólnoty Niepodległych Państw z uwagi na małą dochodowość oraz konieczność naprawy maszyn. Zatargi o granicę z Armenią w obrębie Górskiego Karabachu opóźniły sfinansowanie nowych Boeingów. Ostatecznie zakupu dokonano dzięki pożyczeniu 66 milionów USD od banku Ex-Im oraz gwarancjom azerskiego rządu i Międzynarodowego Banku w Azerbejdżanie.
Pierwsze trzy Boeingi 757 dostarczono jesienią 2000 roku. Pozwoliły one przewoźnikowi na bezprecedensowy zasięg, komfort i wydajność na trasach dalekiego zasięgu. Pomogły też sprzedać światu nowoczesny wizerunek linii. Co interesujące jedna z maszyn przybyła załadowana w środki medyczne uwagi na niedawne trzęsienie ziemi w Azerbejdżanie. W następnym roku korzystając z nowych samolotów, linie uruchomiły połączenie Paryż - Baku we współpracy z Air France.
Azerbejdżan to przeważnie kraj muzułmański, przez co linie odczuły spadek ruchu po ataku terrorystycznym 9 września 2001 w USA. Mimo tego AZAL utrzymał dochodowość, a nawet spłacił niektóre długi. Wkrótce przewoźnik zamówił nowe maszyny aby stopniowo wyzbyć się sowieckich pozostałości. Zakupiono sześć nowych helikopterów , wykorzystywanych do transportu personelu i wyposażenia na platformy wiertnicze na Morzu Kaspijskim.
W grudniu 2010 roku linie wycofały z użycia rosyjskie Tupolevy. Do tej pory maszyny te wykorzystywane były na trasach z Baku do Nachiczewańskiej Republiki Autonomicznej. Od teraz AZAL będzie obsługiwał dla tych połączeń maszyny Airbus A320, Airbus A319 oraz Boeing 757.
W styczniu 2011 roku Azerbaijan Airlines uzyskały europejski standard usług od Europejskiej Izby Gospodarczej w wyniku jednomyślnej decyzji. W rankingu Skytrax linie są oficjalnie przewoźnikiem 2-gwiazdkowym.
Aktualnie poza Azerbejdżanem, linie obsługują połączenia do Chin, Iranu, Izraela, Kazachstanu, Turcji, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Austrii, Czech, Gruzji, Francji, Włoch, Holandii, Rosji, Wielkiej Brytanii oraz na Ukrainę.
W październiku 1910 roku po raz pierwszy nad Baku przeleciał samolot. Dziecinnie niezdarny i niestabilny francuski dwupłatowiec Farman BN.4 pilotowany przez Sergeya Utochkina wykonał kilka okrążeń nad pełnymi respektu obserwatorami i wylądował w otoczeniu gromkich oklasków. Po zaledwie 13 latach od tego wydarzenia lotnictwo azerskie nabyło oficjalne prawa w regionie - kaukaska spółka akcyjna lotnictwa cywilnego ZAKAVIA, powstała w 1923 roku.
W roku 1990 Azerbejdżan ogłosił zamiar utworzenia własnych linii lotniczych, niezależnych od Aeroflotu, molocha zawiadującego przemysłem lotniczym w republikach sowieckich. Azerbaijan Airlines (AZAL) oficjalnie powstały 17 sierpnia 1992 roku. Pierwszym prezesem był Vagif Sadykhly. Utworzone z regionalnego oddziału Aeroflotu linie szybko rozpostarły skrzydła na świat poza Związek Radziecki, będący jedynym obszarem działań Aeroflotu. Regularne połączenie Baku - Stambuł utworzono jeszcze w styczniu 1991 roku we współpracy z Turkish Airlines i utworzono przedsiębiorstwo cargo Aviasharg wspólnie ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi.
AZAL odziedziczył potężną flotę po Aeroflocie, zawierającą ponad 20 sowieckich maszyn Tupolev, kilka innych samolotów pasażerskich oraz transportowych, 90 samolotów lekkich oraz 50 helikopterów. Linie były silnie związane z Grupą Leasingu Lotniczego (ALG), amerykańskim najmodawcą trzech Boeingów 727. W ramach współpracy AZAL wspólnie z ALG udostępnił transatlantycką usługę czarterów cargo Buffalo Airways, a przy okazji personel azerskich linii nabywał w amerykańskim Dallas doświadczenia zgodnego z zachodnimi standardami.
W połowie lat 90-tych Azerbejdżan wypracował transakcję nabycia samolotów Boeing (737, 757, 767, 777) w zamian za oszczędności na paliwie, wygenerowane w porównaniu z jego zużyciem przez stare Tupolevy. Poza tym AZAL dysponował dziesięcioma mniejszymi Yakovlev Yak-40 tri-jet, masywnym frachtowcem Ilyushin Il-76 oraz kilkoma Antonovami turboprops. W tym okresie uruchomiono również trasę do Dubaju, która obok Stambułu stanowiła główne źródło zachodnich dóbr. Niebawem pojawiły się połączenia do Tehranu, Tel Awiwu, Moskwy, Saint Petersburga, Londynu, oraz Chin. Pod koniec lat 90-tych zawieszono usługi do kilku miejscowości Wspólnoty Niepodległych Państw z uwagi na małą dochodowość oraz konieczność naprawy maszyn. Zatargi o granicę z Armenią w obrębie Górskiego Karabachu opóźniły sfinansowanie nowych Boeingów. Ostatecznie zakupu dokonano dzięki pożyczeniu 66 milionów USD od banku Ex-Im oraz gwarancjom azerskiego rządu i Międzynarodowego Banku w Azerbejdżanie.
Pierwsze trzy Boeingi 757 dostarczono jesienią 2000 roku. Pozwoliły one przewoźnikowi na bezprecedensowy zasięg, komfort i wydajność na trasach dalekiego zasięgu. Pomogły też sprzedać światu nowoczesny wizerunek linii. Co interesujące jedna z maszyn przybyła załadowana w środki medyczne uwagi na niedawne trzęsienie ziemi w Azerbejdżanie. W następnym roku korzystając z nowych samolotów, linie uruchomiły połączenie Paryż - Baku we współpracy z Air France.
Azerbejdżan to przeważnie kraj muzułmański, przez co linie odczuły spadek ruchu po ataku terrorystycznym 9 września 2001 w USA. Mimo tego AZAL utrzymał dochodowość, a nawet spłacił niektóre długi. Wkrótce przewoźnik zamówił nowe maszyny aby stopniowo wyzbyć się sowieckich pozostałości. Zakupiono sześć nowych helikopterów , wykorzystywanych do transportu personelu i wyposażenia na platformy wiertnicze na Morzu Kaspijskim.
W grudniu 2010 roku linie wycofały z użycia rosyjskie Tupolevy. Do tej pory maszyny te wykorzystywane były na trasach z Baku do Nachiczewańskiej Republiki Autonomicznej. Od teraz AZAL będzie obsługiwał dla tych połączeń maszyny Airbus A320, Airbus A319 oraz Boeing 757.
W styczniu 2011 roku Azerbaijan Airlines uzyskały europejski standard usług od Europejskiej Izby Gospodarczej w wyniku jednomyślnej decyzji. W rankingu Skytrax linie są oficjalnie przewoźnikiem 2-gwiazdkowym.
Aktualnie poza Azerbejdżanem, linie obsługują połączenia do Chin, Iranu, Izraela, Kazachstanu, Turcji, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Austrii, Czech, Gruzji, Francji, Włoch, Holandii, Rosji, Wielkiej Brytanii oraz na Ukrainę.