Cyprus Airways - bilety lotnicze
Rok utworzenia | 1947 |
Centrum lotnicze | Larnaca International Airport |
Siedziba | Nicosia, Cypr |
Program frequent-flyer | SunMiles |
Flota | Airbus A319-132, Airbus A320-231, Airbus A320-232, Airbus A330-243 |
Firmowy slogan | we understand why you fly (rozumiemy dlaczego latasz) |
Typ linii | linie regularne |
Cyprus Airways
Cyprus Airways to narodowe linie Cypru, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w stolicy wyspy, Nicosia. Przewoźnik operuje regularnymi lotami do 22 miejscowości w Europie, na Bliskim Wschodzie oraz Zatoce Perskiej. Samoloty tych linii korzystają z obu lotnisk na wyspie w Larnaka i Paphos, przy czym głównym węzłem jest Larnaca International Airport. Linie obsługują również loty piątej wolności z Salonik do Paryża.
Linie powstały we wrześniu 1947 roku w ramach wspólnego przedsięwzięcia kolonialnego rządu Cypru, BEA (British European Airways) oraz prywatnych kontrahentów. Usługi rozpoczęto w następnym roku, korzystając z trzech maszyn Douglas DC-3. Samoloty o pojemności 21 pasażerów latały na trasach z Nicosii, które niebawem obejmowały Rzym, Londyn, Bejrut, Ateny, Kair, Stambuł i Hajfę. Następnie do floty dołączono kolejne DC-3 i uruchomiono loty do Aleksandrii, Ammanu, Bahrajnu, Chartumu i Lodu.
Na początku lat 50-tych BEA przeniosła swoje usługi do Londynu. Kontynuowano usługę z Aten do Nicosii w ramach lotów czarterowych, obsługiwanych dla Cyprus Airways. Jednocześnie trasa Londyn - Nicosia była pierwszym regularnym połączeniem odrzutowym na świecie. Pod koniec tego samego dziesięciolecia niepewna sytuacja polityczna na Cyprze zmusiła linie do sprzedaży floty i podpisania pięcioletniej umowy z BEA, zgodnie z którą działała ona w imieniu Cyprus Airways.
Po uzyskaniu niepodległości rząd Cypru stał się głównym udziałowcem posiadającym w 1960 roku 53,2%, podczas gdy udział BEA ograniczono do 22,7% a reszta była w rękach prywatnych inwestorów. W kwietniu 1960 BEA zaczęła korzystać z maszyn de Havilland Comet 4B na trasach w Nicosii, Atenach, Rzymie i Londynie. Skorzystał na tym Cyprus Airways, będący w tym czasie pierwszym przewoźnikiem na Bliskim Wschodzie dysponującym odrzutowcami. Samoloty te latały w barwach BEA, jednak nad drzwiami umieszczono logo i nazwę Cyprus Airways. Kilka lat później firma stworzyła własne logo - uskrzydloną górską kozę, latającego muflona.
Podczas tureckiej inwazji na Cypr w 1974 roku, wszystkie pięć maszyn Cyprus Airways uziemiono na lotnisku w Nicosia. Połowa samolotów została zniszczona przez oprawcę. Ucierpiało także lotnisko i musiało zostać zamknięte do czasu odbudowy. Rząd cypryjski podjął decyzję o szybkiej budowie małego terminala przy pasie startowym w Larnace i linie odnowiły działalność już w lutym następnego roku. Przewoźnik wynajął wtedy maszyny Viscount turboprop by obsługiwać sieć głównych miast w regionie - Bejrut, Tel Awiw, oraz Londyn we współpracy z British Airways. Wkrótce zakupiono własne maszyny i linie uruchomiły bezpośrednie połączenie do Londynu oraz do Arabii Saudyjskiej. Do roku 1981 flota Cyprus Airways składała się z czterech Boeingów 707-123B oraz trzech BAC One-Eleven 500. Zasięg linii powiększono o połączenia z Manchesteru w Anglii do Bagdadu.
Linie były jednymi z pierwszych używających maszyny Airbus A310, ósmymi które otrzymały Airbusa A320 i pierwszymi korzystającymi z silników IAE V2500.
Dochody sięgnęły zenitu w połowie lat 80-tych, kiedy wprowadzono usługi z kolejnych brytyjskich miejsc, takich jak Cardiff, Newcastle, oraz Glasgow. Dotychczasowy rekord 8 milionów USD z 1983 roku został potrojony trzy lata później. Linie sprzedawały wtedy ponad 700 tysięcy biletów rocznie.
Cyprus Airways stopniowo podpisywały kolejne umowy z innymi liniami w miarę rozwoju międzynarodowych połączeń między Europą a Bliskim Wschodem. W połowie lat 90-tych z usług przewoźnika korzystał ponad milion pasażerów każdego roku, a pozostali wybierali czarterowe loty Eurocypria. W roku 2006 cypryjski rząd wykupił tego konkurenta, z uwagi na poważne problemy finansowe narodowego przewoźnika. Aktualnie linie w prawie 70% są własnością rządu Cypru a pozostała część należy do prywatnych udziałowców.
Firma świadczy usługi do 22 miejscowości na dwóch kontynentach w 15 krajach, takich jak Belgia, Bułgaria, Francja, Niemcy, Grecja, Izrael, Włochy, Liban, Holandia, Rosja, Szwajcaria, Syria, Wielka Brytania, oraz Cypr.
Wszystkie samoloty wchodzące w skład floty Cyprus Airways noszą imiona pochodzące od ważnych osób ze starożytnej historii wyspy, greckiej mitologii lub miast, zarówno starożytnych jak i nowoczesnych (Salamis, Amathus, Citium, Curium , Alasia, Paphos).
Linie powstały we wrześniu 1947 roku w ramach wspólnego przedsięwzięcia kolonialnego rządu Cypru, BEA (British European Airways) oraz prywatnych kontrahentów. Usługi rozpoczęto w następnym roku, korzystając z trzech maszyn Douglas DC-3. Samoloty o pojemności 21 pasażerów latały na trasach z Nicosii, które niebawem obejmowały Rzym, Londyn, Bejrut, Ateny, Kair, Stambuł i Hajfę. Następnie do floty dołączono kolejne DC-3 i uruchomiono loty do Aleksandrii, Ammanu, Bahrajnu, Chartumu i Lodu.
Na początku lat 50-tych BEA przeniosła swoje usługi do Londynu. Kontynuowano usługę z Aten do Nicosii w ramach lotów czarterowych, obsługiwanych dla Cyprus Airways. Jednocześnie trasa Londyn - Nicosia była pierwszym regularnym połączeniem odrzutowym na świecie. Pod koniec tego samego dziesięciolecia niepewna sytuacja polityczna na Cyprze zmusiła linie do sprzedaży floty i podpisania pięcioletniej umowy z BEA, zgodnie z którą działała ona w imieniu Cyprus Airways.
Po uzyskaniu niepodległości rząd Cypru stał się głównym udziałowcem posiadającym w 1960 roku 53,2%, podczas gdy udział BEA ograniczono do 22,7% a reszta była w rękach prywatnych inwestorów. W kwietniu 1960 BEA zaczęła korzystać z maszyn de Havilland Comet 4B na trasach w Nicosii, Atenach, Rzymie i Londynie. Skorzystał na tym Cyprus Airways, będący w tym czasie pierwszym przewoźnikiem na Bliskim Wschodzie dysponującym odrzutowcami. Samoloty te latały w barwach BEA, jednak nad drzwiami umieszczono logo i nazwę Cyprus Airways. Kilka lat później firma stworzyła własne logo - uskrzydloną górską kozę, latającego muflona.
Podczas tureckiej inwazji na Cypr w 1974 roku, wszystkie pięć maszyn Cyprus Airways uziemiono na lotnisku w Nicosia. Połowa samolotów została zniszczona przez oprawcę. Ucierpiało także lotnisko i musiało zostać zamknięte do czasu odbudowy. Rząd cypryjski podjął decyzję o szybkiej budowie małego terminala przy pasie startowym w Larnace i linie odnowiły działalność już w lutym następnego roku. Przewoźnik wynajął wtedy maszyny Viscount turboprop by obsługiwać sieć głównych miast w regionie - Bejrut, Tel Awiw, oraz Londyn we współpracy z British Airways. Wkrótce zakupiono własne maszyny i linie uruchomiły bezpośrednie połączenie do Londynu oraz do Arabii Saudyjskiej. Do roku 1981 flota Cyprus Airways składała się z czterech Boeingów 707-123B oraz trzech BAC One-Eleven 500. Zasięg linii powiększono o połączenia z Manchesteru w Anglii do Bagdadu.
Linie były jednymi z pierwszych używających maszyny Airbus A310, ósmymi które otrzymały Airbusa A320 i pierwszymi korzystającymi z silników IAE V2500.
Dochody sięgnęły zenitu w połowie lat 80-tych, kiedy wprowadzono usługi z kolejnych brytyjskich miejsc, takich jak Cardiff, Newcastle, oraz Glasgow. Dotychczasowy rekord 8 milionów USD z 1983 roku został potrojony trzy lata później. Linie sprzedawały wtedy ponad 700 tysięcy biletów rocznie.
Cyprus Airways stopniowo podpisywały kolejne umowy z innymi liniami w miarę rozwoju międzynarodowych połączeń między Europą a Bliskim Wschodem. W połowie lat 90-tych z usług przewoźnika korzystał ponad milion pasażerów każdego roku, a pozostali wybierali czarterowe loty Eurocypria. W roku 2006 cypryjski rząd wykupił tego konkurenta, z uwagi na poważne problemy finansowe narodowego przewoźnika. Aktualnie linie w prawie 70% są własnością rządu Cypru a pozostała część należy do prywatnych udziałowców.
Firma świadczy usługi do 22 miejscowości na dwóch kontynentach w 15 krajach, takich jak Belgia, Bułgaria, Francja, Niemcy, Grecja, Izrael, Włochy, Liban, Holandia, Rosja, Szwajcaria, Syria, Wielka Brytania, oraz Cypr.
Wszystkie samoloty wchodzące w skład floty Cyprus Airways noszą imiona pochodzące od ważnych osób ze starożytnej historii wyspy, greckiej mitologii lub miast, zarówno starożytnych jak i nowoczesnych (Salamis, Amathus, Citium, Curium , Alasia, Paphos).