Jet Airways - bilety lotnicze
Rok utworzenia | 1992 |
Centrum lotnicze | Chhatrapati Shivaji International Airport |
Siedziba | Bombaj, Maharashtra, Indie |
Program frequent-flyer | JetPrivilege |
Flota | Airbus A330-200, Airbus A330-300, ATR 72-500, Boeing 737-700, Boeing 737-800, Boeing 737-900, Boeing 777-300ER, Boeing 787-8 |
Firmowy slogan | The Joy of Flying (Radość latania) |
Typ linii | linie regularne |
Jet Airways
Jet Airways to narodowe linie lotnicze Indii z siedzibą w Bombaju w stanie Maharashtra. Jest to największy przewoźnik i lider na krajowym rynku. Operuje dziennie ponad 400 lotami do 67 destynacji na świecie. Główną bazą lotniczą jest Chhatrapati Shivaji International Airport.
Firma rozpoczęła działalność w 1992 roku, jako powietrzna taksówka. Rok później uruchomiono połączenia komercyjne przy użyciu czterech wypożyczonych Boeingów 737-300. Zmiany w prawie umożliwiły Jet Airways starania o status regularnego przewoźnika, który przyznano im w styczniu 1995 roku. Loty międzynarodowe do Sri Lanki pojawiły się w ofercie w marcu 2004 roku. Linie są obecne na giełdzie w Bombaju, jednak 80% udziałów pozostaje pod kontrolą Naresha Goyala, będącego właścicielem firmy matczynej - Tailwinds. Przewoźnik zatrudnia około 10 tysięcy osób.
Naresh Goyal posiadający wcześniej Jetair (Private) Limited, firmę świadczącą usługi z zakresu sprzedaży i marketingu dla zagranicznych linii lotniczych w Indiach, stworzył Jet Airways, jako regularną linię zdolną podjąć rywalizuję z państwowym przewoźnikiem Indian Airlines. Indian Airlines korzystały z uroków monopolu na krajowym rynku w latach 1953 - 1994.
Na początku 2006 roku linie zamierzały kupić Air Sahara za kwotę 500 milionów USD gotówką, co stanowiłoby największe przejęcie w historii indyjskiego lotnictwa. Powstała w ten sposób linia lotnicza byłaby największą w kraju, jednak po pół roku transakcja nie doszła do skutku. W kwietniu następnego roku Jet Airways podjęły decyzję o zakupie Air Sahara za 321,9 milionów USD. Następnie zmieniono ich nazwę na JetLite, które działały na pograniczu sektora low-cost i linii regularnych. Z kolei w 2008 roku podjęto decyzję o zintegrowaniu obu filii w Jet Airways.
Rok 2008 zaowocował również największymi w indyjskim lotnictwie zwolnieniami - Jet Airways odprawiły 1900 pracowników. W tym samym czasie przystąpiły do aliansu ze swym rywalem Kingfisher Airlines, w ramach którego linie współpracują na zasadzie code-sharing na trasach krajowych i międzynarodowych, wspólnie zarządzają paliwem w celu redukcji kosztów, dzielą się obsługą naziemną, korzystają z jednej załogi oraz uczestniczą w tych samych programach frequent-flyer.
W maju 2009 firma uruchomiła swoją markę low-cost - Jet Konnect. Nowopowstałe linie przeznaczono dla tras ze wskaźnikiem obłożenia miejsc nie przekraczającym 50% z zamiarem podniesienia go do 70% i więcej. Zgodnie z informacjami, tanie linie miały przestać istnieć, jak tylko wróci popyt na regularne, czyli macierzyste Jet Airways. W świetle raportów z końca 2010 roku Jet Airways (Jet + JetLite) posiadały 26,9% udziału w rynku pod względem przewiezionych pasażerów i stanęły na czele indyjskiego rynku, przed Kingfisher Airlines z udziałem 19,9%.
Na skutek recesji linie wycofały połączenia na trasach Ahmedabad-Londyn, Amritsar-Londyn, Bangalore-Bruksela oraz Bombaj-Szanghaj-San Francisco. Odłożono na później plany ekspansji. Krach finansowy zmusił też linie do wynajęcia swoich siedmiu Boeingów 777-300ER oraz w zamian obsługi połączeń do Ameryki Północnej maszynami Airbus A330-200. Linie planują wznowienie połączenia Bombaj - Szanghaj do końca 2011 roku.
Jet Airways świadczą usługi do 47 miejscowości w obrębie kraju oraz 24 za granicą w 19 krajach Afryki, Azji, Europy i Ameryki Północnej. Połączenia krótkiego zasięgu obsługiwane są maszyną Boeing 737 Next Generation. Samoloty ATR 72-500 latają na trasach tegionalnych, a dla lotów dalekiego zasięgu linie korzystają z Airbusów A330-200 oraz Boeingów 777-300ER.
Firma rozpoczęła działalność w 1992 roku, jako powietrzna taksówka. Rok później uruchomiono połączenia komercyjne przy użyciu czterech wypożyczonych Boeingów 737-300. Zmiany w prawie umożliwiły Jet Airways starania o status regularnego przewoźnika, który przyznano im w styczniu 1995 roku. Loty międzynarodowe do Sri Lanki pojawiły się w ofercie w marcu 2004 roku. Linie są obecne na giełdzie w Bombaju, jednak 80% udziałów pozostaje pod kontrolą Naresha Goyala, będącego właścicielem firmy matczynej - Tailwinds. Przewoźnik zatrudnia około 10 tysięcy osób.
Naresh Goyal posiadający wcześniej Jetair (Private) Limited, firmę świadczącą usługi z zakresu sprzedaży i marketingu dla zagranicznych linii lotniczych w Indiach, stworzył Jet Airways, jako regularną linię zdolną podjąć rywalizuję z państwowym przewoźnikiem Indian Airlines. Indian Airlines korzystały z uroków monopolu na krajowym rynku w latach 1953 - 1994.
Na początku 2006 roku linie zamierzały kupić Air Sahara za kwotę 500 milionów USD gotówką, co stanowiłoby największe przejęcie w historii indyjskiego lotnictwa. Powstała w ten sposób linia lotnicza byłaby największą w kraju, jednak po pół roku transakcja nie doszła do skutku. W kwietniu następnego roku Jet Airways podjęły decyzję o zakupie Air Sahara za 321,9 milionów USD. Następnie zmieniono ich nazwę na JetLite, które działały na pograniczu sektora low-cost i linii regularnych. Z kolei w 2008 roku podjęto decyzję o zintegrowaniu obu filii w Jet Airways.
Rok 2008 zaowocował również największymi w indyjskim lotnictwie zwolnieniami - Jet Airways odprawiły 1900 pracowników. W tym samym czasie przystąpiły do aliansu ze swym rywalem Kingfisher Airlines, w ramach którego linie współpracują na zasadzie code-sharing na trasach krajowych i międzynarodowych, wspólnie zarządzają paliwem w celu redukcji kosztów, dzielą się obsługą naziemną, korzystają z jednej załogi oraz uczestniczą w tych samych programach frequent-flyer.
W maju 2009 firma uruchomiła swoją markę low-cost - Jet Konnect. Nowopowstałe linie przeznaczono dla tras ze wskaźnikiem obłożenia miejsc nie przekraczającym 50% z zamiarem podniesienia go do 70% i więcej. Zgodnie z informacjami, tanie linie miały przestać istnieć, jak tylko wróci popyt na regularne, czyli macierzyste Jet Airways. W świetle raportów z końca 2010 roku Jet Airways (Jet + JetLite) posiadały 26,9% udziału w rynku pod względem przewiezionych pasażerów i stanęły na czele indyjskiego rynku, przed Kingfisher Airlines z udziałem 19,9%.
Na skutek recesji linie wycofały połączenia na trasach Ahmedabad-Londyn, Amritsar-Londyn, Bangalore-Bruksela oraz Bombaj-Szanghaj-San Francisco. Odłożono na później plany ekspansji. Krach finansowy zmusił też linie do wynajęcia swoich siedmiu Boeingów 777-300ER oraz w zamian obsługi połączeń do Ameryki Północnej maszynami Airbus A330-200. Linie planują wznowienie połączenia Bombaj - Szanghaj do końca 2011 roku.
Jet Airways świadczą usługi do 47 miejscowości w obrębie kraju oraz 24 za granicą w 19 krajach Afryki, Azji, Europy i Ameryki Północnej. Połączenia krótkiego zasięgu obsługiwane są maszyną Boeing 737 Next Generation. Samoloty ATR 72-500 latają na trasach tegionalnych, a dla lotów dalekiego zasięgu linie korzystają z Airbusów A330-200 oraz Boeingów 777-300ER.