SriLankan Airlines - bilety lotnicze
Rok utworzenia | 1979 (Air Lanka), 1998 (SriLankan Airlines) |
Centrum lotnicze | Bandaranaike International Airport (Kolombo) |
Siedziba | Bandaranaike International Airport, Katunayake, Sri Lanka |
Program frequent-flyer | FlySmiLes |
Flota | Airbus A320-200, Airbus A330-200, Airbus A340-300, DHC-6 Twin Otter |
Firmowy slogan | Youre Our World (Jesteś Naszym Światem) |
Typ linii | linie regularne |
SriLankan Airlines
SriLankan Airlines Limited (wcześniej znane jako Air Lanka) to flagowy przewoźnik Sri Lanki. Linie operują lotami do miejscowości w Azji i Europie z głównego węzła Bandaranaike International Airport w Kolombo. Hasło firmowe linii brzmi Youre Our World (Jesteś naszym światem), a logo firmy przedstawia stylizowanego pawia. Siedziba główna firmy to Airline Centre, znajdujące się przy porcie Bandaranaike International Airport w Katunayake. Pod koniec 2010 roku linie zaprezentowały nową stronę internetową.
Air Lanka zostały utworzone przez rząd Sri lanki w lipcu 1979 roku, rok po zamknięciu Air Ceylon. Początkowo przewoźnik korzystał z floty dwóch Boeingów 707, wypożyczonych od Singapore Airlines. W latach 80-tych zwiększyła się siatka oferowanych połączeń i powiększono również flotę. Do roku 1990 Air Lanka obsługiwały 26 miejscowości, a dwa lata później zakupiono pierwszego Airbusa A320. Wkrótce państwowy przewoźnik został częściowo sprywatyzowany przez Emirates Group, na bazie 10-letniej umowy o współpracy strategicznej podpisanej przez rządy Sri Lanki i Emiratów Arabskich. Umowa dawała także prawo do wyłączności przy naziemnej obsłudze oraz cateringu na lotnisku w Kolombo. Emirates Group wykupiły 40% udziałów w Air Lanka, wartych 70 milionów USD, z zamiarem odnowienia wizerunku i floty linii. Rząd zachował pakiet większościowy, jednak dał nabywcom pełnię władzy przy decyzjach dotyczących inwestycji i zarządzania. W roku 1998 zrezygnowano z marki Air Lanka wprowadzając nazwę SriLankan Airlines.
SriLankan Airlines musiały stawić czoła problemom środowiskowym i aktom terrorystycznym. Wymienić należy wybuch epidemii SARS, trzęsienie ziemi na Oceanie Indyjskim w 2004 roku, Wojnę Domową na Sri Lance oraz ataki terrorystyczne na lotnisko Kolombo-Bandaranaike, podczas których zniszczeniu uległo sześć samolotów, spisując na straty połowę firmowej floty. SriLankan Airlines podjęły wtedy decyzję o umiejscowieniu głównego węzła w Kolombo oraz koncentracji na połączeniach regionalnych w obszarze Indii i Bliskiego Wschodu.
Uniformy obsługi pokładowej pozostawały niezmienne od czasów Air Lanka, aż do lutego 2010 roku, kiedy to wprowadzono nowe stroje. Pierwszym portem docelowym w ramach planu ekspansji linii był Szanghaj włączony do rozkładu w czerwcu 2010 roku. Planowo w styczniu 2011 roku uruchomione będzie połączenie z Guangzhou, również w Chinach. Ponadto plany dotyczą połączeń bezpośrednich do Toronto w Kanadzie z przystankiem w Londynie.
Emirates Group odsprzedały swoje 43,63% udziałów linii rządowi Sri Lanki w 2010 roku, w wyniku czego obie firmy nie są już ze sobą związane. SriLankan Airlines nie należą do żadnego aliansu lotniczego.
Air Lanka zostały utworzone przez rząd Sri lanki w lipcu 1979 roku, rok po zamknięciu Air Ceylon. Początkowo przewoźnik korzystał z floty dwóch Boeingów 707, wypożyczonych od Singapore Airlines. W latach 80-tych zwiększyła się siatka oferowanych połączeń i powiększono również flotę. Do roku 1990 Air Lanka obsługiwały 26 miejscowości, a dwa lata później zakupiono pierwszego Airbusa A320. Wkrótce państwowy przewoźnik został częściowo sprywatyzowany przez Emirates Group, na bazie 10-letniej umowy o współpracy strategicznej podpisanej przez rządy Sri Lanki i Emiratów Arabskich. Umowa dawała także prawo do wyłączności przy naziemnej obsłudze oraz cateringu na lotnisku w Kolombo. Emirates Group wykupiły 40% udziałów w Air Lanka, wartych 70 milionów USD, z zamiarem odnowienia wizerunku i floty linii. Rząd zachował pakiet większościowy, jednak dał nabywcom pełnię władzy przy decyzjach dotyczących inwestycji i zarządzania. W roku 1998 zrezygnowano z marki Air Lanka wprowadzając nazwę SriLankan Airlines.
SriLankan Airlines musiały stawić czoła problemom środowiskowym i aktom terrorystycznym. Wymienić należy wybuch epidemii SARS, trzęsienie ziemi na Oceanie Indyjskim w 2004 roku, Wojnę Domową na Sri Lance oraz ataki terrorystyczne na lotnisko Kolombo-Bandaranaike, podczas których zniszczeniu uległo sześć samolotów, spisując na straty połowę firmowej floty. SriLankan Airlines podjęły wtedy decyzję o umiejscowieniu głównego węzła w Kolombo oraz koncentracji na połączeniach regionalnych w obszarze Indii i Bliskiego Wschodu.
Uniformy obsługi pokładowej pozostawały niezmienne od czasów Air Lanka, aż do lutego 2010 roku, kiedy to wprowadzono nowe stroje. Pierwszym portem docelowym w ramach planu ekspansji linii był Szanghaj włączony do rozkładu w czerwcu 2010 roku. Planowo w styczniu 2011 roku uruchomione będzie połączenie z Guangzhou, również w Chinach. Ponadto plany dotyczą połączeń bezpośrednich do Toronto w Kanadzie z przystankiem w Londynie.
Emirates Group odsprzedały swoje 43,63% udziałów linii rządowi Sri Lanki w 2010 roku, w wyniku czego obie firmy nie są już ze sobą związane. SriLankan Airlines nie należą do żadnego aliansu lotniczego.