Tarom - bilety lotnicze
Rok utworzenia | 1920 (CFRNA), 1954 (TAROM) |
Centrum lotnicze | Henri Coandă International Airport |
Siedziba | Henri Coandă International Airport, Otopeni, okręg Ilfov, Rumunia |
Program frequent-flyer | Flying Blue |
Alianse | SkyTeam |
Flota | Airbus A310-300, Airbus A318-111, ATR 42-500, ATR 72-500, Boeing 737-300, Boeing 737-700, Boeing 737-800 |
Typ linii | linie regularne |
Tarom
S.C. Compania Nationala de Transporturi Aeriene Române TAROM S.A., działająca jako TAROM Romanian Air Transport, to flagowy przewoźnik Rumunii. Nazwa TAROM jest skrótem od rumuńskiego: Transporturile Aeriene ROMâne (Romanian Air Transport). Główna siedziba linii znajduje się w środku Terminala Odlotów Międzynarodowych na lotnisku Henri Coandă International Airport (wcześniej znanego jako Otopeni Airport) w Otopeni w okręgu Ilfov, niedaleko Bukaresztu. Główną bazą lotniczą jest również port Henri Coandă International Airport.
Pierwsze narodowe linie lotnicze Rumunii powstały w 1920 roku pod nazwą CFRNA - (French-Romanian Company for Air Navigation). Przewoźnik wykorzystywał wtedy francuskie samoloty Potez 15, do transportu pasażerów i poczty między Paryżem a Bukaresztem, zahaczając o kilka miejscowości w Europie środkowej. W roku 1925 uruchomiono pierwsze połączenie regularne do rumuńskiego Galaţi. Kilka lat później nazwę zmieniono na SNNA - Serviciul Naţional de Navigaţie Aeriană (The National Air Navigation Service), by zrobić to ponownie w 1930 roku przyjmując nazwę LARES - Liniile Aeriene Române Exploatate de Stat (Romanian Air Line State Run). Po siedmiu latach w wyniku fuzji linie połączyły się ze swoim rywalem SARTA (Societatea Anonimă Română de Transporturi Aeriene).
Po II Wojnie Światowej sowieckie udziały zostały wykupione przez Rumunię i 18 września 1954 roku przyjęto aktualną do dziś nazwę TAROM (Transporturi Aeriene Române - Romanian Air Transport). Jeszcze przed 1960 rokiem linie latały na trasach do wielu miast w Europie. Kolejnym krokiem był pierwszy transatlantycki lot i uruchomienie regularnych połączeń do Nowego Jorku w 1974 roku.
Siatkę połączeń oraz flotę rozwijano, odchodząc od sowieckich maszyn. Trudny okres lat 90-tych sprawił, że TAROM podjął decyzję o skupieniu działalności na lotniskach w Bukareszcie - Henri Coandă International Airport i Cluj-Napoca International Airport, oraz wprowadzeniu bezpośrednich lotów międzynarodowych z Sibiu International Airport.
Program odnowy floty rozpoczął się w 2006 roku od zakupu czterech Airbusów A318, trzech Boeingów 737-800 oraz dwóch ATR 72-500, dzięki czemu przewoźnik dysponował 26 samolotami.
Od roku 2010 linie należą do aliansu SkyTeam i oferują udział w programie lojalnościowym Flying Blue (uprzednio był to Smart Miles).
Aktualnie linie obsługują regularne loty krajowe oraz międzynarodowe do 53 miejscowości w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie. Flota 26 maszyn, czyni TAROM największą rumuńską linią lotniczą. Firma w 95% należy do rządu Rumunii (Ministerstwo Transportu). W roku 2009 linie przetransportowały ponad 1,7 miliona pasażerów a rok później sprzedano 2,2 biletów pasażerskich, co stanowi 24% wzrostu pod kątem ilości pasażerów.
Pierwsze narodowe linie lotnicze Rumunii powstały w 1920 roku pod nazwą CFRNA - (French-Romanian Company for Air Navigation). Przewoźnik wykorzystywał wtedy francuskie samoloty Potez 15, do transportu pasażerów i poczty między Paryżem a Bukaresztem, zahaczając o kilka miejscowości w Europie środkowej. W roku 1925 uruchomiono pierwsze połączenie regularne do rumuńskiego Galaţi. Kilka lat później nazwę zmieniono na SNNA - Serviciul Naţional de Navigaţie Aeriană (The National Air Navigation Service), by zrobić to ponownie w 1930 roku przyjmując nazwę LARES - Liniile Aeriene Române Exploatate de Stat (Romanian Air Line State Run). Po siedmiu latach w wyniku fuzji linie połączyły się ze swoim rywalem SARTA (Societatea Anonimă Română de Transporturi Aeriene).
Po II Wojnie Światowej sowieckie udziały zostały wykupione przez Rumunię i 18 września 1954 roku przyjęto aktualną do dziś nazwę TAROM (Transporturi Aeriene Române - Romanian Air Transport). Jeszcze przed 1960 rokiem linie latały na trasach do wielu miast w Europie. Kolejnym krokiem był pierwszy transatlantycki lot i uruchomienie regularnych połączeń do Nowego Jorku w 1974 roku.
Siatkę połączeń oraz flotę rozwijano, odchodząc od sowieckich maszyn. Trudny okres lat 90-tych sprawił, że TAROM podjął decyzję o skupieniu działalności na lotniskach w Bukareszcie - Henri Coandă International Airport i Cluj-Napoca International Airport, oraz wprowadzeniu bezpośrednich lotów międzynarodowych z Sibiu International Airport.
Program odnowy floty rozpoczął się w 2006 roku od zakupu czterech Airbusów A318, trzech Boeingów 737-800 oraz dwóch ATR 72-500, dzięki czemu przewoźnik dysponował 26 samolotami.
Od roku 2010 linie należą do aliansu SkyTeam i oferują udział w programie lojalnościowym Flying Blue (uprzednio był to Smart Miles).
Aktualnie linie obsługują regularne loty krajowe oraz międzynarodowe do 53 miejscowości w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie. Flota 26 maszyn, czyni TAROM największą rumuńską linią lotniczą. Firma w 95% należy do rządu Rumunii (Ministerstwo Transportu). W roku 2009 linie przetransportowały ponad 1,7 miliona pasażerów a rok później sprzedano 2,2 biletów pasażerskich, co stanowi 24% wzrostu pod kątem ilości pasażerów.