Vietnam Airlines - bilety lotnicze
Rok utworzenia | 1956 (Vietnam Civil Aviation) |
Centrum lotnicze | Tan Son Nhat International Airport (Ho Chi Minh City), Noi Bai International Airport (Hanoi), Long Thanh International Airport (Ho Chi Minh City) |
Siedziba | Hanoi, Wietnam |
Program frequent-flyer | Golden Lotus Plus |
Alianse | SkyTeam |
Flota | Airbus A320-200, Airbus A321-200, Airbus A330-200, Airbus A330-300, Airbus A350-900, Airbus A380-800, ATR 72, Boeing 777-200ER, Boeing 787-8, Boeing 787-9, Fokker 70 |
Firmowy slogan | Bringing Vietnamese Culture to the World (Wydając na świat wietnamską kulturę) |
Typ linii | linie regularne |
Vietnam Airlines
Vietnam Airlines Company Limited, działające jako Vietnam Airlines to narodowy flagowy przewoźnik Wietnamu. W roku 1989 uznano go za przedsiębiorstwo państwowe. Główna siedziba linii znajduje się w dzielnicy Long Bien w Hanoi. Podstawowe węzły lotnicze Vietnam Airlines to Noi Bai International Airport oraz Tan Son Nhat International Airport. 69 samolotów wietnamskiego przewoźnika wylatuje do 46 portów w 19 krajach, z wyłączeniem umów codeshare.
Początki linii lotniczych wiążą się z 1956 rokiem, kiedy to rząd Północnowietnamski upaństwowił lotnisko Gia Lam Airport tworząc przy okazji Vietnam Civil Aviation. Linie były wtedy częścią sił zbrojnych, przeznaczoną dla potrzeb cywilnych. Flota składała się w tym czasie z podstarzałych maszyn sowieckich, z uwagi na embargo zakazujące liniom wynajmowania lub kupowania amerykańskiej technologii i części. Okres 1954 - 1975 to czas Wojny wietnamskiej, która uniemożliwiała rozwój linii nie był możliwy.
W roku 1993 ukończono restrukturyzację, linie oddzielono od Vietnam Civil Aviation Administration i utworzono z nich przedsiębiorstwo państwowe. Początkowo linie nazywano nadal Civil Aviation Administration of Vietnam. W roku 1994 amerykański prezydent Bill Clinton zniósł embargo, dzięki czemu linie zaczęły wyzbywać się sowieckich samolotów. Po połączeniu kilku firm usługowych ostatecznie w 1996 roku powstały Vietnam Airlines.
Poza główna działalnością w ramach transportu pasażerskiego, linie zarabiają również na cateringu oraz konserwacji i remontach samolotów, przez oddziały takie jak Vietnam Airlines Engineering Company (VAECO), Noibai Catering Services Join-Stock Company, czy Vietnam Air Caterer. Przewoźnik operuje także w ramach lotów cargo, jako Vietnam Airlines Cargo. Ponadto linie posiadają 100% akcji Vietnam Air Service Company (VASCO) - regionalnego przewoźnika Wietnamu południowego, oraz 49% Cambodia Angkor Air - narodowego flagowego przewoźnika Kambodży.
W rankingu niezależnej firmy konsultingowej Skytrax, linie oznaczono jako 3-gwiazdkowe. W czerwcu 2010 roku Vietnam Airlines, jako jedyne z przewoźników Azji Południowo-Wschodniej, zasiliły poczet członków aliansu SkyTeam.
Vietnam Airlines dysponują rozbudowaną siatką połączeń w Azji Wschodniej, Azji Południowej, Europie oraz Oceanii. Każdego dnia samoloty linii wykonują ponad 290 lotów, do 20 miejscowości w regionie i kolejnych 28 za granicą. Ponadto w ramach umów codeshare z wieloma liniami, przewoźnik obsługuje 16 innych tras, z których niektóre zahaczają o Amerykę Północną. Połączenia bezpośrednie z Amerykami zostaną uruchomione po otrzymaniu maszyn Boeing 787-9 Dreamliner, jednak niewykluczone, że nastąpi to na początku 2011 roku z wykorzystaniem maszyn Boeing 777. Linie zastanawiają się również nad wprowadzeniem w 2011 roku, codziennych lotów do Melbourne i Sydney.
Początki linii lotniczych wiążą się z 1956 rokiem, kiedy to rząd Północnowietnamski upaństwowił lotnisko Gia Lam Airport tworząc przy okazji Vietnam Civil Aviation. Linie były wtedy częścią sił zbrojnych, przeznaczoną dla potrzeb cywilnych. Flota składała się w tym czasie z podstarzałych maszyn sowieckich, z uwagi na embargo zakazujące liniom wynajmowania lub kupowania amerykańskiej technologii i części. Okres 1954 - 1975 to czas Wojny wietnamskiej, która uniemożliwiała rozwój linii nie był możliwy.
W roku 1993 ukończono restrukturyzację, linie oddzielono od Vietnam Civil Aviation Administration i utworzono z nich przedsiębiorstwo państwowe. Początkowo linie nazywano nadal Civil Aviation Administration of Vietnam. W roku 1994 amerykański prezydent Bill Clinton zniósł embargo, dzięki czemu linie zaczęły wyzbywać się sowieckich samolotów. Po połączeniu kilku firm usługowych ostatecznie w 1996 roku powstały Vietnam Airlines.
Poza główna działalnością w ramach transportu pasażerskiego, linie zarabiają również na cateringu oraz konserwacji i remontach samolotów, przez oddziały takie jak Vietnam Airlines Engineering Company (VAECO), Noibai Catering Services Join-Stock Company, czy Vietnam Air Caterer. Przewoźnik operuje także w ramach lotów cargo, jako Vietnam Airlines Cargo. Ponadto linie posiadają 100% akcji Vietnam Air Service Company (VASCO) - regionalnego przewoźnika Wietnamu południowego, oraz 49% Cambodia Angkor Air - narodowego flagowego przewoźnika Kambodży.
W rankingu niezależnej firmy konsultingowej Skytrax, linie oznaczono jako 3-gwiazdkowe. W czerwcu 2010 roku Vietnam Airlines, jako jedyne z przewoźników Azji Południowo-Wschodniej, zasiliły poczet członków aliansu SkyTeam.
Vietnam Airlines dysponują rozbudowaną siatką połączeń w Azji Wschodniej, Azji Południowej, Europie oraz Oceanii. Każdego dnia samoloty linii wykonują ponad 290 lotów, do 20 miejscowości w regionie i kolejnych 28 za granicą. Ponadto w ramach umów codeshare z wieloma liniami, przewoźnik obsługuje 16 innych tras, z których niektóre zahaczają o Amerykę Północną. Połączenia bezpośrednie z Amerykami zostaną uruchomione po otrzymaniu maszyn Boeing 787-9 Dreamliner, jednak niewykluczone, że nastąpi to na początku 2011 roku z wykorzystaniem maszyn Boeing 777. Linie zastanawiają się również nad wprowadzeniem w 2011 roku, codziennych lotów do Melbourne i Sydney.