SAS - bilety lotnicze
SAS - promocje
REYKJAVIK
z: WARSZAWA
z: WARSZAWA
488 zł
już od
już od
TROMSO
z: GDAŃSK
z: GDAŃSK
368 zł
już od
już od
GRAN CANARIA
z: WARSZAWA
z: WARSZAWA
424 zł
już od
już od
BODO
z: GDAŃSK
z: GDAŃSK
394 zł
już od
już od
STAVANGER
z: KRAKÓW
z: KRAKÓW
416 zł
już od
już od
MANCHESTER
z: GDAŃSK
z: GDAŃSK
474 zł
już od
już od
REYKJAVIK
z: GDAŃSK
z: GDAŃSK
463 zł
już od
już od
GRAN CANARIA
z: GDAŃSK
z: GDAŃSK
407 zł
już od
już od
HAUGESUND
z: GDAŃSK
z: GDAŃSK
498 zł
już od
już od
AMSTERDAM
z: GDAŃSK
z: GDAŃSK
483 zł
już od
już od
RZYM
z: GDAŃSK
z: GDAŃSK
453 zł
już od
już od
AMSTERDAM
z: WARSZAWA
z: WARSZAWA
502 zł
już od
już od
MALAGA
z: GDAŃSK
z: GDAŃSK
408 zł
już od
już od
PARYŻ
z: GDAŃSK
z: GDAŃSK
445 zł
już od
już od
ZURYCH
z: GDAŃSK
z: GDAŃSK
454 zł
już od
już od
BERGEN
z: GDAŃSK
z: GDAŃSK
370 zł
już od
już od
DUBLIN
z: GDAŃSK
z: GDAŃSK
300 zł
już od
już od
PARYŻ
z: WARSZAWA
z: WARSZAWA
472 zł
już od
już od
Rok utworzenia | 1946 |
Centrum lotnicze | Copenhagen Airport, Oslo Airport, Gardermoen, Stockholm-Arlanda Airport |
Siedziba | Solna, Szwecja |
Program frequent-flyer | EuroBonus |
Alianse | Star Alliance |
Flota | Airbus A319-100, Airbus A321-200, Airbus A330-300, Airbus A340-300, Boeing 737-400, Boeing 737-500, Boeing 737-600, Boeing 737-700, Boeing 737-800, Bombardier CRJ900, McDonnell Douglas MD-82 |
Firmowy slogan | Service and simplicity. (Obsługa i prostota) |
Typ linii | linie regularne |
SAS
Scandinavian Airlines lub SAS, wcześniej Scandinavian Airlines System, to flagowy przewoźnik Danii, Norwegii i Szwecji oraz jednocześnie największe linie lotnicze w Skandynawii. Stanowią część Grupy SAS z siedzibą w szwedzkiej miejscowości Solna, dysponują flotą 198 samolotów, które latają do 176 portów lotniczych w 30 krajach. Głównym węzłem komunikacyjnym jest Kopenhaga, która służy jako główne lotnisko europejskie i interkontynentalne. SAS korzysta również z lotnisk Sztokholm - Arlanda oraz Oslo Gardermoen.
Linie zostały utworzone w 1946 roku, kiedy to Svensk Interkontinental Lufttrafik AB, Det Danske Luftfartselskab A/S oraz Det Norske Luftfartselskap AS - czołowi przewoźnicy Szwecji, Danii i Norwegii - podjęły współpracę, w celu opanowania interkontynentalnego ruchu lotniczego w tych trzech skandynawskich krajach. Niebawem współpracę podjął szwedzki Aerotransport, a w 1951 roku wszystkie te linie utworzyły konsorcjum SAS. Początkowo podzielono je na SAS Danmark (28,6%), SAS Norge (28,6%) i SAS Sverige (42,8%), z których wszystkie należały do rządów oraz prywatnych inwestorów w relacji 50/50.
SAS był pierwszą linią, która w roku 1954 obsługiwała trasę trans-polarną - z Kopenhagi do Los Angeles z przystankami w Sondre Stromfjord na Grenlandii i Winnipeg w Kanadzie. Trasa ta stała się bardzo popularna wśród celebrytów z Hollywood podróżujących do Europy, a liniom przyniosła rozgłos i uznanie. Bazując na tym sukcesie SAS oferował później trans-polarną trasę na daleki wschód Azji (Japonia), przez Grenlandię i Alaskę (Syberia i Chiny były wtedy zamknięte dla przelotów). 1957 rok to kolejna nowość zaproponowana przez SAS - podróż dookoła świata nad biegunem północnym, w linii Kopenhaga - Anchorage - Tokio.
SAS stopniowo rozbudowywał flotę o samoloty odrzutowe, takie jak Caravelle i Boeing 747. Stopniowo zdobywał też przewagę na wewnętrznych rynkach trzech skandynawskich krajów, przejmując pełną lub częściową kontrolę, nad lokalnymi liniami: Braathens i Wideroe w Norwegii, Linjeflyg i Skyways Express w Szwecji oraz Cimber Air w Danii. Pod koniec lat 80-tych, SAS kupił 18,4 % korporacji Texas Air z zamiarem stworzenia globalnego aliansu. Następnie kupiono także 20% udziałów w British Midland łącznie z Lufthansą, 95% Spanair oraz Air Greenland. Ostatecznie pojawiły się jednak plany wyzbycia się tych wszystkich udziałów.
W 1997 roku, SAS wspólnie z Air Canada, Lufthansa, Thai Airways International i United Airlines stworzył globalną sieć transportu lotniczego Star Alliance. Przynależność do aliansu sprawiła, że SAS stał się przewoźnikiem dysponującym największym na świecie wachlarzem połączeń. Poza partnerami ze Star Alliance, linie zawarły strategiczne porozumienia z Lufthansą, Swiss, Austrian oraz United. Porozumienia te dotyczą code-sharing oraz koordynacji rozkładów, co usprawnić ma połączenia lotów SAS z lotami linii partnerskich. Dla pasażerów z lotnisk w Polsce oferta przewoźnika dostępna jest od 1957 roku, aktualnie na trasach z Poznania, Wrocławia, Gdańska i Warszawy do Oslo i Kopenhagi.
Biometryczna identyfikacja przy pomocy odcisków palców: w 2006 roku SAS Sweden wprowadził nowy system biometryczny - odciski każdego pasażera są używane do przypisywania do niego, jego skrupulatnie sprawdzonego bagażu. Technologia ta zostanie wprowadzona na wszystkich portach obsługiwanych przez SAS, z zastrzeżeniem dobrowolnego korzystania z systemu przez pasażerów.
SAS jest zdobywcą ważnych w świecie lotniczym nagród - Airline of the Year (Linie lotnicze roku), Best International Bonus Promotion (Najlepsza międzynarodowa promocja bonusowa) oraz najbardziej punktualne linie lotnicze w Europie.
Linie zostały utworzone w 1946 roku, kiedy to Svensk Interkontinental Lufttrafik AB, Det Danske Luftfartselskab A/S oraz Det Norske Luftfartselskap AS - czołowi przewoźnicy Szwecji, Danii i Norwegii - podjęły współpracę, w celu opanowania interkontynentalnego ruchu lotniczego w tych trzech skandynawskich krajach. Niebawem współpracę podjął szwedzki Aerotransport, a w 1951 roku wszystkie te linie utworzyły konsorcjum SAS. Początkowo podzielono je na SAS Danmark (28,6%), SAS Norge (28,6%) i SAS Sverige (42,8%), z których wszystkie należały do rządów oraz prywatnych inwestorów w relacji 50/50.
SAS był pierwszą linią, która w roku 1954 obsługiwała trasę trans-polarną - z Kopenhagi do Los Angeles z przystankami w Sondre Stromfjord na Grenlandii i Winnipeg w Kanadzie. Trasa ta stała się bardzo popularna wśród celebrytów z Hollywood podróżujących do Europy, a liniom przyniosła rozgłos i uznanie. Bazując na tym sukcesie SAS oferował później trans-polarną trasę na daleki wschód Azji (Japonia), przez Grenlandię i Alaskę (Syberia i Chiny były wtedy zamknięte dla przelotów). 1957 rok to kolejna nowość zaproponowana przez SAS - podróż dookoła świata nad biegunem północnym, w linii Kopenhaga - Anchorage - Tokio.
SAS stopniowo rozbudowywał flotę o samoloty odrzutowe, takie jak Caravelle i Boeing 747. Stopniowo zdobywał też przewagę na wewnętrznych rynkach trzech skandynawskich krajów, przejmując pełną lub częściową kontrolę, nad lokalnymi liniami: Braathens i Wideroe w Norwegii, Linjeflyg i Skyways Express w Szwecji oraz Cimber Air w Danii. Pod koniec lat 80-tych, SAS kupił 18,4 % korporacji Texas Air z zamiarem stworzenia globalnego aliansu. Następnie kupiono także 20% udziałów w British Midland łącznie z Lufthansą, 95% Spanair oraz Air Greenland. Ostatecznie pojawiły się jednak plany wyzbycia się tych wszystkich udziałów.
W 1997 roku, SAS wspólnie z Air Canada, Lufthansa, Thai Airways International i United Airlines stworzył globalną sieć transportu lotniczego Star Alliance. Przynależność do aliansu sprawiła, że SAS stał się przewoźnikiem dysponującym największym na świecie wachlarzem połączeń. Poza partnerami ze Star Alliance, linie zawarły strategiczne porozumienia z Lufthansą, Swiss, Austrian oraz United. Porozumienia te dotyczą code-sharing oraz koordynacji rozkładów, co usprawnić ma połączenia lotów SAS z lotami linii partnerskich. Dla pasażerów z lotnisk w Polsce oferta przewoźnika dostępna jest od 1957 roku, aktualnie na trasach z Poznania, Wrocławia, Gdańska i Warszawy do Oslo i Kopenhagi.
Biometryczna identyfikacja przy pomocy odcisków palców: w 2006 roku SAS Sweden wprowadził nowy system biometryczny - odciski każdego pasażera są używane do przypisywania do niego, jego skrupulatnie sprawdzonego bagażu. Technologia ta zostanie wprowadzona na wszystkich portach obsługiwanych przez SAS, z zastrzeżeniem dobrowolnego korzystania z systemu przez pasażerów.
SAS jest zdobywcą ważnych w świecie lotniczym nagród - Airline of the Year (Linie lotnicze roku), Best International Bonus Promotion (Najlepsza międzynarodowa promocja bonusowa) oraz najbardziej punktualne linie lotnicze w Europie.